Thursday, February 01, 2007

canadian experience..تانى...

من أول الصداقات التى كُونها هنا فى كندا-زوجتى وأنا- كانت صداقتنا لعائله جزائريه رجل وزوجته..هو طبيب ويحمل دكتوراه فى الفارماكولوجى من فرنسا وهى باحثه ومعها دكتوراه فى البيولوجى..أحد التخصصات الدقيقه عن البيولوجى الخلوى..زوج مرح و خدوم ﻷقصى درجه..لم يمن الله عليهما بأطفال..وتلك كانت مشكله لها أكثر منه الذى لم يبدى أهتمام بالموضوع..
منذ سنوات وبعد مناقشات طويله قررا تبنى طفله من الجزائر..أجراءات التبنى هنا معقده وطويله وكان لى ولزوجتى دور كبير فيها..التوقيع على أوراق والشهاده أنهما زوج صالح لتربيه طفل..واﻷهم كان على أنا شخصيا دور هام..ألا وهو أن أشرح للباحثه اﻷجتماعيه المسئوله عن ملفهم حكايه أنه لاتبنى فى اﻷسلام..الجزائر دوله أسلاميه وليس لديهم تبنى كباقى دول الشرق السعيد بتخلفه..وهى مهمه كانت شاقه ﻷنى شخصيا غير مقتنع بكل حجج المشايخ و"العلماء" لتبرير هذا المنع..المهم وبعد جهد تمت الموافقه من هنا..والباقى الموافقه هناك واﻷهم أخراج الطفله المتبناه من الجزائر..وتلك تكفلت بها الوسايط والرشوه وأحد كولونيلات جيش الشعب الجزائرى..كلنا فى العك شرق..
قبل سفر الزوجه وحدها ﻷحضار أبنتها من الجزائر..أتصلت بنا أحدى صديقاتها الكنديات وقالت أنها وباقى زملائها فى العمل -مركز أبحاث محترم هنا فى أوتاوا- يقوموا بحمله جمع تبرعات للملجاء الذى تقيم به الطفله حاليا..وأذا كنا نود المساعده..طبعا كانت اﻷجابه "نعم"..
أتصلت بمندوبى شركات اﻷدويه وحصلت منهم على كميه محترمه من أدويه القئ واﻷسهال والمضادات الحيويه وأدويه السعال..ألخ هديه مجانيه لم يتخلف واحد ممن أتصلت بهم..أقام اﻷصدقاء حفل أستقيال بسيط قهوه وشويه كيك فى منزل أحدهم..لأعطاء ماجمعوه لها وحضرنا طبعا..ملابس.. أحذيه..بطاطين..كافه شئ يحتاجه أطفال أيتام فى ملجاء..ومبلغ محترم من المال..وﻷنهم بيفكروا صح بوليصه شحن مفتوحه هديه..
ذهبت الشابه وعادت بأبنتها بعد أسابيع..وماحكته عن المعاناه التى لقتها هناك لاتكفيه صفحات..من طلب رشاوى.. لسرقه الهدايا.. التى جاءت بها ..لفوت علينا بكره يامواطن..لناقص ورقه ماأعرفش أيه ...للسؤال الغبى"حتاخدى بنت لبلاد الهنك والرنك.. أستغفر الله..؟؟!!"
ولكن صديقتنا -ككل الجزائريات- تتمتع بعزيمه وأصرار وقوه شخصيه مكنوها من العوده بها..
اليوم وبعد سنوات كلما رأيت الطفله فى -عمر "فارس" أبنى- تجرى وتمرح تتعلم فى مدرسه محترمه وترقص الباليه
وتلعب هوكى مع أطفال فى عمرها...واﻷهم سعاده أبوها وأمها وأهتمامهم بها...أبتسم ... وأدرك أننا عملنا حاجه صح
****
*****
******
"ماهر عرار" مواطن كندى من أصل سورى مهندس كمبيوتر ومتزوج من سيده تونسيه تحمل دكتوراه فى اﻷقتصاد..هو وزوجته مسلمين ملتزمين ..له لحيه أنيقه وهى حجابها سابغ على الطريقه السوريه..وبالطبع أصدقائهما من نفس النوعيه الملتزمه دينيا..
بعد أحداث سبتمبر أصاب اﻷمريكان حاله فوبيا مرضيه..أرهابى خلف كل لحيه وأنتحاريه تحت كل نقاب..؟؟!!
عمنا "ماهر" أتعلق فى مطار "نيويورك" اﻷمريكان بيشكوا فيه بناء على معلومات وصلتهم من الكنديين..حققوا معاه كام يوم ثم تم ترحيله مش لكندا ..ﻷ.. لسوريا.."هناك هم حيعرفوا يحققوا معاك ياأرهابى ياأبن ال...." وقد كان حوالى سنه والراجل فى سجون سوريا..
أظن لاداعى للقول أنه أتعرض للتعذيب..وألا دى تبق أهانه ﻷجهزه اﻷمن السوريه الشقيقه..
مراته طلعت جدعه لم تسكت وقلبت الدنيا هنا من العفو الدوليه لحقوق اﻷنسان الكنديه لمظاهرات أمام البرلمان وأحرجت الحكومه الكنديه تماما..
فيه حد فعلا بيفهم فى دمشق..واحد أبن كلب فاشى لكن دماغه صاحيه..فى لحظه زادت الضغوط على سوريا واﻷهبل بوش والجوقه تبعينه زودوها على سوريا ومساعدتها للأرهاب..أطلقوا سراح "ماهر عرار"... حاجه كده من باب "لاتعايرنى ولاأعايرك...."أو "ماحنا دافنينه سوا.."
ماحدث بعد ذلك هو المهم..
"بعد عوده "ماهر عرار" لكندا وأول ماأخد نفسه قلب الدنيا... وورائه كل مجموعات حقوق اﻷنسان هنا فى كندا..أزاى مواطن كندى يترحل من أمريكا لبلد ثالث حيث يتم تعذيبه ﻷستخلاص معلومات منه..
فيه حاجه مقدسه هنا أسمها حقوق المواطنه وأحترام اﻷنسان.. تيجى بقى قبل اﻷمن القومى والمصلحه الوطنيه العليا .."والله- المليك- الوطن" وكل الكلام ده ﻷن اﻷنسان الفرد هو القيمه المطلقه اﻷولى..
لجنه تحقيق برلمانيه يرأسها قاضى محترم جدا..لجنه تحقيق بجد مش كده وكده..
حمله صحفيه مع وضد ولكنها موضوعيه ..
نقاش عن أخلاقيه اللجوء للتعذيب للحصول على معلومات أشترك فيه زبده مثقفى المجتمع..
ولما أستهبل واحد منهم أسمه "أحناديف"..ووافق على التعذيب كملجاء أخير..كلفته اﻷستهباله دى رآسه الحزب الليبرالى-أهم أحزاب كندا -من أسابيع..
طلع تقرير لجنه التحقيق يدين أجهزه اﻷمن الكنديه ..وفى الحال طارت رؤوس..
مدير البوليس الكندى حته واحده أستقال..عدد غير محدد من موظفى اﻷستخبارات..
أعتذار رسمى فى البرلمان من رئيس الوزراء الكندى لماهر عرار وأسرته.. وعشره مليون دولاروشويه تعويض
..."ونحن نعلم أن أموال العالم لاتكفى لمسح ماأصابك من جراء سجنك وأنت برئ.." كده بالنص
ولسه تداعيات قضيه ماهر عرار فى أمريكا نفسها.. مجلس النواب ذو اﻷغلبيه الديموقراطيه اﻷن طحن المدعى العام
اﻷمريكى من أيام على خلفيه نفس الموضوع ..وهناك قضيه تعويض هايله مرفوعه هناك...
نسيت أقول حاجه المحامى بتاع "ماهر عرار" وهو شخصيه محترمه ومدافع عتيد عن حقوق اﻷنسان....يهودى

6 comments:

Malek said...

الله اكبر يا ابافارس
اسعدتني حقا
هذه القصة
هي ابلغ رد على البلاهة المعششة في الرؤوس و الداعمة للخطاب الانتحاري المتفشي الذي لاهم له الا تكريس مجموعات من الفشلة الفاشست
تحت غطاء الدين او القومية او اي ايديولوجوية وهمية
تحياتي لك وللاخ ماهر
وكفارة يا عم ماهر

طبيب نفسي said...

الصديق د.خالد..

عملا بمبدأ كلنا في العك شرق وأخوة وعرب أشاوس، لابد وأن يحدث ماحدث.
هكذا الدول العربية، تنضح بما فيها من ... وإلا بلاش.
حكاية صغيرة، كما تعلم أن هنا يوجد مايسمي القوافل الطبية وهو عمل تطوعي بحت .. نقوم بالسفر الي مناطق نائية مثل
Indian reservations in New Mexico
أو الفلبين مثلا كمجموعة من الاطباء لتقديم المساعدة. طبعا حاولت مع كلية طب اسكندرية ترتيب شىء كهذا أثناء إحدي زياراتي لمصر وكانت الاجابة هتدفع كام؟
أقول لمدير المستشفي ياعم المرحوم ده عمل تطوعي والناس اللي جايه دول اساتذة واطباء كبار وإحنا بنقدم خدماتنا مجانا .. وفيهم جراحين علي مستوي عالي وتخصصات مش في مصر .. يقوللي برضه هتدفع كام؟
طبعا اديته من المنقي خيار .. وحلفت ما هأعمل كده تاني.
أما ماهر عرار فأنا عارف حكايته من 2002 .. محامية ماهر كانت الجيرل فريند بتاعتي ايامها امريكية من أصل مغربي .. المهم القضية كانت مسخرة ودلوقتي في الكونجرس عاملين بللو علي ميليتاري ليجيسلاشن أكت .. لعل وعسي يمكنهم أصلاح ما خربه المعتوه بوش.
أنا أعتقد إن سياسة أمريكا الخارجية سوف تأخذ منحني مغاير تماما في ال 10 سنين القادمة ..وهناك دعم شديد لابحاث الطاقة البديلة في السكة .. وقد يحدث هجران دولي لمنطقة الخليج في غضون 20 سنة .. ربما.
ودامت أواصر العلاقات المصرية الاردنية .. أنا برضه من أنصار توثيق العلاقات .. لانا ولينا وجميع الاشقاء الاردنيين من أصل فلسطيني.

تحياتي واسف للاطالة

أبوفارس said...
This comment has been removed by the author.
أبوفارس said...
This comment has been removed by the author.
أبوفارس said...

تحياتى ياأبا يحى..المهم بالنسبه لى أن المجتمع هنا وقف يدافع عن حقوق فرد..من أقليه دينيه وعرقيه..وحوله علامات أستفهام كافيه توديه هو وأهله وجيرانه ورا الشمس فى أى سلطنه من سلطانيات الشرق السعيد..قارن هذا بالبلاهات التى يتعرض لها هيثم والشباب اللى بيحاولوا يدافعوا عن كريم فى مصر وللأسف من الناس مش النظام..!!دول حقيقى أضافه لمفهوم الخطاب اﻷنتحارى..
د.وليد والنبى ماتوجعش قلبى عندى م الهم ده حكاوى تتغنى ع الربابه..أسمع الطقطوقه دى..الشيخ خالد بن محفوظ صاحب البنك اﻷهلى التجارى السعودى وواحد من أغنى أغنياء العالم..أقنعه أحد اﻷطباء المصريين العاملين فى مستشفاه بجده أن يخرج جزء من زكاه المال السنويه -وهى مبلغ محترم- كوحده غسيل كلى فى المستشفى الجامعى للزقازيق..وقد كان-كنت اعمل فى مشتريات المستشفى أخر أيامى فى السعوديه-جبنا عرض من شركه سيمنز بالمكن ويتضمن دوره تدريبيه ﻷتنين فنيين على تشغيل وصيانه الوحده فى ألمانيا..هوب ياعم وراح ناطط لنا مدير المستشفى أو الشئون الصحيه مش فاكر بالظيط ..راسه وألف بٌلغه ألا أسافر أنا..!! ياعم ماينفعش يابا الحاج ماتجيش عايزين فنيين..فيها لاخفيها..وباظت العمليه كلها..وبقيت أنا والدكتور صاحب الفكره ف نص هدومنا..
***ومع السعى لتطوير العلاقات المصريه اﻷردنيه فنحن نحافظ على ماتم أنجازه على صغيد العلاقات المصريه الروسيه الجميله وكله يهون فى خدمه المليك والوطن...تحياتى ودعواتكم...خالد

Nada said...

..وتلك تكفلت بها الوسايط والرشوه وأحد كولونيلات جيش الشعب الجزائرى..كلنا فى العك شرق
اقتباس

اسمحلي دكتور اوضح نقطة
صحيح
نت بتتكلم على مثال معين لكن عشان نبعد عن التعميم
انا اقدر اقولك اني اعرف كثير من الاسر متكفلة باطفال يتامى
فعلا مفيش حاجة اسمها تبني لكن في كفالة
و ممكن تقرى
المقال ده
مع انو مقال ناقد لكن وافي
http://www.elwatan.com/spip.php?page=article&id_article=33958

عمري مسمعت عن حكاية الجيش و الرشوة في الكفالة و بقولك اعرف كثير من الاسر الي بتكفل اطفال
لكنو وارد لو الاسرة المتكفلة بتقطن بلد اجنبي كنوع من
الابتزاز
حضرتك بتقول ان الدكتورة بتتمتع باصرار كباقي الجزائريات والله بما اني جزائربة شكرا على
compliment
لكني لا اظنها ميزة محتكرة للجزائريات كل امرأة عندها شوية عقل مع شويتين منطق لازم تصر على ما تراه صحيحا و متهيالي ده موجود في كل دول العالم العربي
انا اول مرة ادخل مدونتك و قريت كلو و اسلوبك في السرد فعلا شيق

تحياتي